Bergkvara lotsplats

Sjökarta från 1770

Bergkvara/Berquara lotsplats. Södra lotsdistriktet, Kalmar fördelning

Inrättad 1696, indragen 1 januari 1967

Enligt Stadgar 1697: Lotsarna vid Bergquara hamn har att styra fartygen in och ut samt å ena sidan åt Calmare och den andra till Christianopel. Lotsplatsen skall ha 1 utlärd lotsdräng och 1 lärling.

1736 års rulla:
Lotsuppsyningsman Erich Arvid Kartma?
Lots: Carl Månsson, 55 år, i tj 1718
Lots: Lars Nilsson, 35 år, i tj 1734
Lots: Pehr Björnsson, 55 år, i tj 1734
Lotsdräng: Håkan Pehrsson i tj 1734
Lärling: Pehr Jönsson

1744 Fanns 3 lotsar och 2 lotsdrängar. Ur rulla:
Lotsar: Carl Månsson och Pär Björnsson och ?
Lotsdrängar: Håkan Pärsson och Pär Jönsson

Reglemente 1799:
Under lotsuppsyningsman för Kalmar fördelning lyder Bergkvara lotsplats med 1 ord lots, 1 utlärd ord lotsdräng 1 utlärd reservlotsdräng, och 1 lotslärling. Lotsplatsen lyder under lotsålderman i Kalmar.
Lotsningsområdet: Lotsarna uppassa vid Bergkvara, emottaga från sjön att inlotsa, utlotsa till sjöss även till Grimskär, Breavik, Kristianopel.

Ur rulla 1817:
Ord. lots P. Olsson
Ord. lotsdräng H. Sjögren
Res. lotsdräng J. Lindberg
Lotslärling S. Månsson och A. Olsson

Ur reglemente 1863:
Lotsningsområde från Bergkvara till Kalmar, Långören, Breavik, Kristianopel, till sjöss eller från sjön.

1908 Lotshamnen byggs om

Ur lotsledsförteckning 1916:
Lots uppassa vid hamnen och möta från sjön ankommande fartyg utanför grunden. Lotsleder från Bergkvara till sjöss eller tvärtom, till Ekenäs, Djursvik (redden), Kristianopel.
Från sjön vid Bergkvara till Ekenäs, Djursvik (redden), Kristianopel samt från Utgrunden till >Sjön vid grimskär och från Djursvik (redden) till sjöss.

Den 15 november 1923 rapporterades om en kullsegling med lotsbåten från Bergkvara. Det var lotsarna Johan August Nordberg, lotsförman på platsen samt lotsen Bror Fabian Olsson som i hård sydvästlig storm kryssade ut mot en lotssökande skonare. De hade tagit in bottenrevet men komna halvvägs ut ökade vinden och sjön så häftigt att trots att de ögonblickligen strök seglen så kantrade lotsbåten och sjönk.
De fick emellertid tag på ett par åror var och kunde på så sätt hålla sig uppe. Som tur var låg på redden en bohusländsk fiskeskuta, LITTLE PINK från Edhultshall. Från denna iakttogs olyckan och en räddningsaktion sattes genast igång.

De bohusländska pojkarna hade emellertid så mycket kraft på årorna att tullpinnarna sprang av. De måste återvända ombord och få nya och så ut igen. Nu lyckades det och efter en halvtimme var de båda lotsarna ombord på skutan.

Skonaren fick utan lots söka sig in så långt den kunde.  Då den kom så långt som skepparen vågade gå, fälldes ankarna, men vid uppsvajningen kom fartyget för nära ett grund, törnade emot, vattenfylldes och sjönk. Det blev alltså katastrof för båda parter, men glädjande nog spilldes denna gång inga liv.

1923 den 24 november har Kungl. Maj:t såsom erkännande för en den femtonde i samma månad under svåra förhållanden verkställd räddning av lotsförmannen JA Nordberg och lotsen BE Olsson vid Bergkvara lotsplats vilka under tjänsteutövning råkat i sjönöd, tilldelat besättningen å motorgaleasen LITTLE PINK från Edshultshall belöningar i form av graverade silverbägare samt penningar.

1938 utfördes vissa reparationsarbeten på lotsuppassningshuset.

1945 lotsplatsen fått installerat elektricitet.

Lotsbåtar

Hämtat från: (https://batritningar.se/sv/batritningar/ovriga/33-lotsbat-skum)

Kalmarsund var förr i tiden en mycket trafikerad farled med skutor och fartyg som fraktade varor. Dessutom fanns det längs smålandskusten minst 100 skeppsvarv och skutsamhällen, staden Kalmar var centrum. Alltså behövdes det många lotsar i sundet på de 12 lotsplatserna. Omkring sekelskiftet 1900 var det lotsarna själva som fick beställa och hålla sig med båt.

En ung grabb som hette Nilsson men kallades för Krus-Nisse gick till sjöss på 1800-talet. Han kom flera gånger till West Hartlepol i England och fick se en vacker båt som kunde passa i Kalmarsunds krabba sjö. Året 1886 byggde han den första båten hemma på Ängö och lotsarna i Kalmar blev intresserade och beställde några. 

Per Nilsson, mest kallad Pelle Fräsare, tog upp båttypen och byggde flera av dem till lotsarna på olika platser i Kalmarsund, där de blev mycket uppskattade. Året 1914 bygger han de två sista båtarna, han är då 67 år gammal, de får namnen Kristina och Kristoffer. Den sistnämnde beställdes av lotsen Lindhe i Kalmar och fick senare namnet Skum. Det är denna båt som blir uppmätt året 1981. Den ägs då av Kjell Rooth i Bergkvara som seglar för nöje och kappsegling tillsammans med flera av de lotsbåtar som finns kvar. 

Lotsbåtarna skulle förr ha en röd våd i seglet så att fartygen kunde se att det var lotsbåten som kom. De seglande båtarna ersattes av motorbåtar på 1920-talet, men de var mycket uppskattade segelbåtar och Lundhs varv i Ekenäs började bygga en plastversion på 1980-talet. Kappseglingar med lotsbåtar i Bergkvara är vanliga, flera har en röd våd i seglet, och Skum finns kvar, år 2014 fyllde hon 100 år.

Lotsar
svtplayefternamnefternamn 2förnamn 1förnamn 2förnamn 3Föddantagen i lotsverket
BjörnssonPär16811734
JönssonPär1736
LindbergJ1817
LindbergPerOskar18541878
LindeGunnarOptatus18821904
LundkvistBrorViktorHildam18961916
MånssonCarl16811718
MånssonS1817
NilssonLars16991734
NordbergJohanAugust18701892
OlssonP1817
OlssonA1817
OlssonBrorErnstFabian18901912
OlssonIngvarHenryValentin19311948
PaulssonStigTorsten19321957
PärssonHåkan1734
SandinKarlGustavRindel19131936
SjögrenH1817
SjöholmHugoAlexander19051926
SöderströmsvenssonKarlJohan18461864
ÅstedtAdolf18441872
ÅstedtLudvigGustavAdolf18761900
ÅstedtMalteAdolfBirger19141936
Kartma?ErichArvidUppsyningsman1736